WWF Statement on President Trump's Proposed FY18 Budget

In response to the deep cuts to foreign assistance funding proposed in the President's FY2018 budget announced today, World Wildlife Fund (WWF) released the following statement from president and CEO Carter Roberts:

“For less than a penny on the dollar of federal spending, foreign assistance delivers exponential returns for our national security and economic growth. Our country’s longstanding support for conservation and sustainable development helps protect the natural resources on which we all depend.

“These cuts will turn back the clock on advances made in combating common global challenges like food and water security, wildlife trafficking, and climate change. If USAID is forced to close operations in at-risk nations, then resource scarcity, instability, and the movement of people may well follow. If the US stops delivering emergency food assistance to famine-stricken nations, then people will suffer. If we pull back from helping others prepare for the looming impacts of climate change, then our own nation will be made more vulnerable.

“Members of Congress recognize the essential role that foreign assistance plays in promoting human health, conserving nature, and ensuring our own security and prosperity. We urge Congress to pass a budget that protects these investments and more closely aligns with America’s long-held humanitarian and conservation values.”

# Versión en español #

En respuesta a los recortes significativos al financiamiento de ayuda exterior presentados por el Presidente Donald Trump para el Presupuesto del Año Fiscal 2018, dado a conocer el día de hoy, World Wildlife Fund hizo la siguiente declaración de su Presidente y CEO, Carter Roberts:

“Por menos de un centavo de cada dólar del presupuesto federal que se gasta en ayuda exterior se reciben ganancias exponenciales para nuestra seguridad nacional y crecimiento económico. La gran trayectoria de apoyo que brinda Estados Unidos a la conservación y al desarrollo sustentable ayuda a proteger los recursos naturales de los cuales dependemos todos”.

“Estos recortes van a retroceder todos los avances logrados en el combate ante retos globales tales como la seguridad de alimentos y del agua, el tráfico ilegal de vida silvestre y el cambio climático. Si la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional (USAID, por sus siglas en inglés) se ve forzada a cancelar operaciones en las naciones que están en situaciones de riesgo, es muy probable que esto ocasione escasez de recursos, inestabilidad y la migración de personas. Si Estados Unidos deja de otorgar asistencia alimenticia a naciones fuertemente impactadas por el hambre entonces mucha gente sufrirá. Si retiramos la ayuda a otras naciones para que se preparen ante los inminentes impactos del cambio climático entonces nuestra propia nación se hará más vulnerable”.

“Los miembros del Congreso reconocen el papel esencial que la ayuda exterior tiene para poder promover la salud humana, conservar los recursos naturales y garantizar nuestra propia seguridad y prosperidad. Instamos al Congreso para que apruebe un presupuesto que proteja estos rubros y que se apegue a los valores humanitarios y de conservación que Estados Unidos ha mantenido por mucho tiempo”.